Alt for forfatterne

Kurser i blogging og Instagram skal sammen med professionel sparring og forfatterskoler tiltrække og fastholde de bedste forfattere hos forlagene Lindhardt og Ringhof og Cappelen Damm.

Den gode historie og den gode fortæller er altafgørende for et forlag. Og der skal tænkes nyt for hele tiden at være et attraktivt forlag for forfatteren, for at få forfatterens budskaber ud til læserne og for at sælge bøger. Kurser i markedsføring på sociale medier, særlige YouTube-kanaler og forfatterskoler er noget af det, der skal være med til at tiltrække kommende forfattere og fastholde de eksisterende hos både Lindhardt og Ringhof i Danmark og hos Cappelen Damm i Norge.

I efteråret 2016 lancerede Egmonts delejede norske forlag Cappelen Damm en krimiforfatterskole for at tiltrække nye talenter. 32 kom gennem nåleøjet og modtog undervisning fordelt over seks dage i løbet af vinteren. Erfaringerne var så gode, at skolen fortsætter igen i år.

”Vi vil gerne signalere, at Cappelen Damm skal være det største og bedste krimiforlag i Norge, og at vi derfor aktivt jagter de bedste forfattere - både de aktive og de uopdagede. Vi håber at få nogle nye krimiforfattere frem i løbet af nogle år og at vise, at vi aktivt gør noget for at øge andelen af kvindelige forfattere, da mindst halvdelen af eleverne er kvinder,” siger Knut Gørvell, salgs- og markedsdirektør hos Cappelen Damm.

På forfatterskolen får eleverne mulighed for at udvikle deres evner til at skabe spændende fortællinger, de lærer om forskellige krimigenrer, plot- og karakterudvikling, sprog og stil. Undervisningen foregår som forelæsninger, samtaler med forfattere og især vejledning og feedback på elevens egne tekster. Eleven får hjælp til at komme i gang med sin egen kriminalroman eller hjælp til at komme videre med et manuskript.

Anden del er for forfatterspirer, der allerede er i gang med et manuskript og har brug for hjælp til at gøre det færdigt. Eleverne får vejledning og detaljeret feedback, og målet er, at manuskriptet skal kunne afleveres til bedømmelse hos forlaget, når undervisningen er slut.

”Næsten alle de 32, der deltog sidste år, har søgt om optagelse på de otte pladser på anden del. Og alle elever var meget glade for forløbet,” siger Knut Gørvell.

Professionel sparring til forfattere
Hos Lindhardt og Ringhof arbejder presse, marketing og salg sammen i teams, der sparrer med redaktør og forfatter om at sammensætte det rigtige miks af kanaler og koordinere, hvem der gør hvad, når en bog skal lanceres.

”Gennem de seneste 6 år har vi tilbudt kurser for vores forfattere i blandt andet opbygning af website, blog, Facebook-sider og i at bruge LinkedIn, Facebook og Instagram professionelt. Forfatterne skriver stort set altid alene og sjældent med en målgruppe i tankerne. Det er derfor vigtigt, at vi som forlag kan bidrage med professionel sparring og med at definere, hvem vi skal nå med vores kampagner og hvordan. Det er vores opgave at skabe tidlig opmærksomhed om udgivelsen, finde gode ambassadører, dele begejstringen, opsamle data om målgruppen, fastholde og udvide målgruppen og få bogen til at leve længst muligt hos både forhandlerne og læserne,” siger Gertrud Smith, markedschef hos Lindhardt og Ringhof.

Med mere end 400 nye udgivelser i 2017 er der stor forskel på de forskellige kampagner fra Lindhardt og Ringhof, men indsatsen kan justeres løbende, hvis det skulle være nødvendigt, understreger Gertrud Smith.

”Vi er meget stærke på video og producerer flere bogtrailere, Facebook-live-udsendelser, interviews og portrætter end noget andet dansk forlag. Vores forlagsblog er den største og bredeste litteraturblog i Danmark og vores facebooksider og communities har et højere engagement end vores konkurrenter”.

Lindhardt og Ringhof arbejder dedikeret på at opsamle og bruge data og viden om læserne.

”Den direkte kommunikation med fans, læsere, boghandlere og bibliotekarer er en guldgrube for salgs- og marketingafdelingen. I communities som Lovebooks og Gerningsstedet har vi fat i Danmarks mest dedikerede læsere af henholdsvis kærlighedsromaner og krimier. Det er guld værd. Vi satser derfor på endnu mere målrettede Facebook-kampagner, på video og generelt på bedre indsigt i vores kunder. Vi vil vide meget mere om, hvordan kunderejsen foregår og hvordan vi kan påvirke den, så vi kan ramme kunderne med det rigtige budskab og produkt på det rigtige tidspunkt og sted,” pointerer Gertrud Smith.

Et attraktivt forlag
For begge forlag handler det om at være synlige og attraktive for forfatterne.

”Det er klart, at synlighed og professionelle kampagner er med til at tiltrække og fastholde forfattere. Den enkelte forfatter har dog mange forskellige grunde til at vælge forlaget. For Lindhardt og Ringhof er det en vigtig del af strategien for at tiltrække og fastholde forfattere, at forfatterne føler sig hjemme og velkommen på forlaget - uanset om det er Leif Davidsen, der kigger forbi en eftermiddag, eller en debutant, der skal have opbakning og gode råd.” lyder det fra Gertrud Smith.

Cappelen Damm håber at kunne opspore nye forfattere gennem Krimiforfatterskolen. Skolen er en del af en større krimi-satsning på forlaget, der også inkluderer en krimifestival, og tidligere har Cappelen Damm arrangeret en krimikonkurrence.

”Vi fik meget opmærksomhed og mange begejstrede tilbagemeldinger fra forfattere og andre for satsningen. Vi har en stor tro på, at vi ved at have mange aktiviteter, viser overfor både læsere og forfattere at vi går nye veje, og at vi stadig er på jagt efter de bedste forfattere,” lyder det fra Knut Gørvell.

Eleverne fra forlagets forfatterskole er dog ikke forpligtet til at vælge Cappelen Damm, hvis deres bøger skulle være gode nok til at blive udgivet.   ”Nej, det er de ikke. Men vi prøver at formidle, at det ville være klogt…”

Forlagshuset Lindhardt og Ringhof består af Lindhardt og Ringhof, Alinea, Akademisk Forlag, Alfabeta, LR Uddannelse, Lovebooks, Saga samt Danmarks største børnebogsforlag Carlsen. Tilsammen udgiver forlagshuset mere end 600 nyheder om året og har skabt Danmarks største katalog af e- og lydbøger. Lindhardt og Ringhof er en del af Egmont.

Cappelen Damm er Norges største forlag med mere end 1500 nye udgivelser om året.Forlaget Cappelen Damm AS er en del af bogkoncernen Cappelen Damm Holding AS, der også ejer boghandlerkæden Tanum AS og distributionsselskabet Sentraldistribusjon AS.Egmont og Bonnier ejer hver 50 procent af Cappelen Damm Holding AS.